انواع هفت سین سفالی و سرامیکی شهر لالجین
نوشته شده توسط : شهر سفال
انواع هفت سین سفالی و سرامیکی شهر لالجین | شهر سفال

قبل از اینکه انواع هفت سین سفالی و سرامیکی که در شهر لالجین تولید می شوند را به شما معرفی کنیم، ابتدا مرور کوتاهی بر پیشینه و تاریخچه هفت سین خواهیم داست پس با شهر سفال همراه باشید.

تاریخچه هفت سین

هفت سین مجموعه کامل از هفت چیز مختلف و نمادین است که هرکدام معنی و مفهوم خاصی دارند و تمام آنها با حرف سین شروع می شوند و در عید نوروز بر سر سفره یا روی میز می چینند و اعضای خانواده هنگام تحویل سال کنار آن می نشینند و کل ۱۳ روز تعطیلات آن را جمع نمی کنند.

هفت‌ سین از سبزه، سرکه، سیر، سماق، سنجد، سیب، سمنو، سکه و سنبل تشکیل شده که هنگام چیدن فقط ۷ مورد از اینها را استفاده می کنند. علاوه بر هفت‌ سین اصلی یک آینه، شمع، کتاب، گل، تخم مرغ رنگی، ماهی و مقداری آجیل و شیرینی و میوه هم کنار آنها قرار می دهند.

تاریخچه هفت‌ سین بسیار پیچیده است برخی معتقدند در گذشته برای ارزش نهادن به برکات زمین در شروع سال جدید هفت نماد که لزوما با حرف سین هم شروع نمی شدند را بر سرسفره می گذاشتند.

طاش کبری زاده که یک تاریخ نویس عثمانی بوده در کتاب خود آورده که یکی از عادت های ایرانیان در عید نوروز این است که هفت چیز را که حرف اول آنها سین است را جمع می کنند و میخورند، این هفت چیز در زبان عربی با سین شروع می شوند که معنای فارسی آنها می شود شکر، کنجد، آرد سپید، به، سماق، سداب و سقنقور.

برای اولین بار در زمان قاجار به هفت سین اشاره شد و در آن سلطان احمد میرزا عضدالدوله در روز سیزدهم نوروز به رسم سفره نوروز دربار فتحعلی شاه اشاره کرده و گفته: « احدی به خوانچه‌ها و مجموعه‌های اسباب تحویل دست نمی‌زد. روز مزبور درب اتاق باز می‌شد. این دو خانم در حضور حضرت خاقانی دو ظرف از آن خوانچه‌ها را برمی‌داشتند و میان باغ انداخته می‌شکستند. بعد از آن تمام اهل حرم‌خانه آن ظروف را می‌بایست بشکنند و اسباب هفت‌ سین را یغما کنند.»

قاآنی شیرازی از شاعران بزرگ دربار فتحعلی شاه در یکی از شعرهای خود از اصطلاح هفت سین استفاده کرده و به آن اشاره کرده است: هفت‌سین کز پی تحویل گذارند به خوان / گل رخان رنگی از آن تازه تر آمیخته اند

انواع هفت سین سفالی و سرامیکی شهر لالجین | شهر سفال

معنای سین های هفت سین

از گذشته مرسوم بوده که بر سر سفره هفت سین آینه، قرآن، شاهنامه یا دیوان حافظ، تنگ آب به همراه ماهی یا انار قرمز، سبز که یکی از اعضای اصلی هفت سین است و شش سین را کامل می کند، قرار می دادند.

بطور کلی اعضای اصلی سفره هفت سین ۷ چیز خوراکی است که همه آنها با حرف سین شروع می شوند که شامل: سبزه، سیر، سمنو، سنجد، سماق، سرکه و سیب است، قرار دادن ماهی، سکه، ساعت، اسپند و گل سنبل بر سر سفره در میان برخی از مردم رایج است.

اعضای سفره هفت‌ سین هرکدام معنای خاصی دارد و نماد چیزی است مثلا آب و سبزه نماد روشنایی و افزونی است، آینه نماد شفافیت است، سمنو نماد زایش و باروری است، سیب نماد تندرستی و زیبایی است، انار نماد تقدس است، سکه نماد برکت، سنجد نماد زایندگی و عشق است، سیر نماد میکروب زدایی و پاکیزگی است، سرکه نیز نماد پاکی و زدودن آلودگی است و سماق نماد عشق و مهر است.

ظروف هفت سین

همانطور که گفته شد عید نوروز یکی از مهم ترین مراسم های ایرانیان است. همه ما تقریبا از چند ماه قبل برای آن آماده می شویم، خانه تکانی می کنیم، خرید می کنیم و وسایل های سفره هفت سین را آماده می کنیم. بعضی از افراد هفت‌ سین را بصورت ساده می چینند و وقت زیادی برای آن نمی گذارند اما برعکس بسیاری از افراد حساسیت زیادی به خرج می دهند و سعی می کنند که بهترین هفت سین را بچینند.

هفت‌ سین های که امروزه ساخته می شوند کار را بسیار راحت تر کرده اند، ما می توانیم از بین هزاران نوع هفت‌ سین در طرح ها و مدل های مختلف آن چیزی که مد نظر خودمان است را پیدا کنیم و با توجه به پیشرفت فضای مجازی به راحتی آن را بصورت آنلاین خرید کنیم.

انواع هفت سین سفالی و سرامیکی شهر لالجین | شهر سفالهفت سین سرامیکی با لعاب آبی فیروزه ای _ انواع هفت سین سفالی و سرامیکی

انواع هفت سین سفالی و سرامیکی تولید شده در شهر لالجین

فروشگاه اینترنتی شهر سفال علاوه بر انواع گلدان سفالی و سرامیکی و سفال خام مدل های متنوعی از هفت‌ سین سفالی و هفت سین سرامیکی را نیز در مجموعه خود جای داده که این هفت‌ سین ها هم بصورت رنگ شده و هم بصورت خام به فروش می رسند.

بطور کلی ست کامل هفت‌ سین از چوب، شیشه، سفال و سرامیک ساخته می شود که ما در اینجا فقط نوع سفالی و سرامیکی آن را داریم که معروف ترین آنها هفت سین هایی هستند که به روش میناکاری نقاشی شده اند و یا رنگ آبی فیروزه ای یا سبز دارند.

تمامی هفت سین ها با هر طرح و رنگی قابل شست و شو هستند و به راحتی می توان آن ها را بعد از استفاده شست و خشک کرد. جشن نوروز یکی از مهم ترین عیدهای ما ایرانیان است و هفت‌ سین هم یکی از مهم ترین ملزومات آن، پس باید بهترین هفت‌ سین را برای عید نوروز انتخاب کرد.

انواع هفت سین سفالی و سرامیکی شهر لالجین | شهر سفالانواع هفت سین سفالی و سرامیکی _ انواع هفت سین سفالی و سرامیکی

هفت سین های شهر سفال

هفت‌ سین های موجود در شهر سفال تنوع متفاوتی دارد که به مرور تمامی مدل ها در سایت قرار می گیرند. این هفت سین ها که شامل هفت سین سفالی و هفت سین سرامیکی هستند طرح ها و مدل های متنوعی دارند و بصورت میناکاری، پتینه، نقاشی زیرلعابی، رولعابی، هفت سین هایی به رنگ سبز یا آبی فیروزه ای و یا طرح های عکس برگردان است.

ست هفت‌ سین ها شامل هفت عدد ظرف هفت سین، یک عدد آینه می باشد. در کنار اینها تخم مرغ های سفالی خام و یا رنگ شده و همینطور حوض های ماهی در طرح های مختلف که همگی برای سفره هفت‌ سین لازم هستند وجود دارد.

انواع هفت سین سفالی و سرامیکی شهر لالجین | شهر سفالهفت سین سفالی با طرح میناکاری یا لعاب برجسته _ انواع هفت سین سفالی و سرامیکی

تولیدی هفت سین

هفت‌ سین ها به وسیله قالب های گچی  و در دو جنس سفالی و سرامیکی تولید می شوند. بعد از تولید در حرارت مخصوص داخل کوره می پزند و به حالت خام و بیسکوییتی در می آیند و بعد برای نقاشی و رنگ آمیزی آماده می شوند. 

خرید هفت سین از لالجین

شما می توانید هم به صورت عمده و هم به صورت خرده طرح موردنظر خود را خرید کنید، برای خرید عمده با پشتیبانی سایت تماس بگیرید و برای خرید خرده سفارش خود را در سبد خرید ثبت کنید.

خرید هفت سین خام 

بعضی از افراد دوست دارند ظروف را به سلیقه خود رنگ کنند و یا کسب و کار خانگی دارند، در این صورت می توانید هفت سین خام را هم از ما تهیه کنید.

خرید تخم مرغ سفالی خام از لالجینخرید تخم مرغ سفالی خام از لالجین _ انواع هفت سین سفالی و سرامیکی

ما را در    کانال تلگرام  و   پیج اینستاگرام  دنبال کنید.





:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: